Diesel czy benzyniak

Diesel czy benzyniak
Nikita Sobolkov /123rf.com

Każdy przymierzający się do zakupu samochodu bierze pod uwagę ekonomikę jego użytkowania. Ktoś, kto kupuje kolejny samochód ma na pewno swój ulubiony typ nadwozia i silnik, jednak na zakup pierwszego auta składa się kilka czynników, a najczęstszym z nich jest wybór silnika. Może niektórzy patrzą najpierw na silnik, jego moc i zużycie paliwa zamiast na aspekty związane z bezpieczeństwem nas jako pasażerów, to skupmy się faktycznie na motorze.

Chodzi tutaj o porównanie zalet i wad samochodów posiadających silniki benzynowe i silniki wysokoprężne. Nie ma co się zbytnio rozwodzić nad zasilaniem silnika gazem, gdyż jest to ten sam silnik benzynowy, który dzięki paliwu w postaci gazu jest faktycznie oszczędniejszy, ale tylko finansowo, bo gazu spala nieco więcej. Gaz jest dużo tańszy i przede wszystkim dlatego jest tak atrakcyjnym paliwem, jednak prawie zawsze wpływa w mniejszym lub większym stopniu niekorzystnie na samą jednostkę napędową. Ale porównajmy różnice pomiędzy silnikami na benzynę i olej napędowy. Mamy przed sobą dwa różne silniki, dwa różne rodzaje paliw. Za silnikiem benzynowym przemawia oczywiście jego mniejszy apetyt na paliwo nawet przy porównywalnej pojemności skokowej do silnika benzynowego. Ale nie tylko. Silniki diesla o mniejszej pojemności skokowej, a zaopatrzone w turbosprężarkę rzeczywiście wydają się mocniejsze i zadowalająco przyspieszają. Owszem, tak jak w przypadku benzyniaków, diesle są oszczędne w określonym przedziale obrotów i nie jest to tajemnicą.

Jednak spisują się dobrze w zakresie normalnych miejskich prędkości i nie spalają dużo paliwa. Silniki te jednak wymagają o nie dbałości. Paliwo musi być jak najlepszej jakości, gdyż pochodzące z niewiadomych źródeł może uszkodzić system zasilania, co skutkuje drogimi serwisami. Co jednak z benzyniakami? Silnik benzynowy, ale tylko niewielkiej pojemności, jest względnie oszczędny, ale tylko w czasie jazdy w pojedynkę i utrzymywaniu stałej prędkości.

Wiadomo, jeśli auto ma być dynamiczne i naciskamy na gaz, wówczas zużycie paliwa jest duże i większe niż w przypadku diesla. Niestety tutaj spisują się lepiej silniki o większej pojemności. Taki silnik ma większy moment obrotowy i oczywiście moc, ale silnik taki przy prędkościach w normalnym ruchu autostradowym charakteryzuje się może i większym apetytem na paliwo niż diesel, za to uzyskujemy o wiele większą moc i przyspieszenie, co czasem się na drodze bardzo przydaje.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.