Jak znaleźć idealny olej silnikowy?

Jak znaleźć idealny olej silnikowy?
grafika: pixabay.com

Terminowa wymiana oleju to nie wszystko. Kierowcy powinni równie duży nacisk kłaść na dobór odpowiedniego oleju silnikowego. Jest to równie ważne, jak wybór opon lub paliwa do samochodu.

W głównej mierze to olej silnikowy przesądza o kondycji auta. Idealne smarowanie sprawia, że każda praca, choćby najcięższa, nie jest dla silnika straszna i to bez względu na warunki jazdy. Warto znać podstawowe zasady jego doboru, by:

  • zagwarantować silnikowi długą żywotność,
  • ochronić go przed korozją,
  • odpowiednio uszczelnić części i zapewnić im chłodzenie,
  • zadbać o maksymalną czystość silnika,
  • zminimalizować tarcie elementów mechanizmu,
    a przy tym wszystkim nie przepłacić.

Najbezpieczniej i najwygodniej jest powierzyć wybór oleju silnikowego specjalistom. Serwisy (np. https://www.feuvert.pl/e-sklep/oleje.html) oferują szeroki wachlarz produktów, ale też fachowe doradztwo przy zakupie oleju. Warto z tego skorzystać, bo czasem jedna konsultacja może rozwiać wszystkie wątpliwości. A pojawia się ich sporo.

Wybierz swój typ

Na rynku dostępne są trzy typy olei silnikowych: olej syntetyczny, półsyntetyczny i mineralny. Już sam ten podział wywołuje wiele dyskusji między fachowcami, ekspertami i zagorzałymi fanami motoryzacji. To tylko dowodzi, jak ważne jest idealne dopasowanie oleju silnikowego do potrzeb auta. Kto więc pod żadnym pozorem nie powinien rezygnować z oleju syntetycznego? Kto może zdecydować się na olej półsyntetyczny? A komu bardziej opłaca się olej mineralny? Oto krótka ściąga z podstawowymi informacjami na ten temat.

To, co rozróżnia trzy typy olei, to baza wykorzystana podczas produkcji.

Baza olejów syntetycznych otrzymywana jest drogą syntezy chemicznej. Przy ich produkcji korzysta się z najnowocześniejszych technologii, dzięki którym można precyzyjnie określić właściwości substancji. W ten sposób powstaje typ oleju najskuteczniejszy spośród wszystkich. Obecnie oleje syntetyczne udoskonala się równie szybko jak unowocześnia się silniki. Ten rodzaj środka wyjątkowo skutecznie wpływa na zmniejszenie emisji szkodliwych substancji do środowiska, efektywniejszą pracę silnika i jego lepszą ochronę. Ponadto, dzięki wyższej płynności, zaczyna on działać od razu po uruchomieniu silnika, nie doprowadzając do tarcia i zużycia części. Oleje syntetyczne to zdecydowanie najlepszy wybór dla nowoczesnych aut.

Olej mineralny jest bardzo popularny wśród kierowców. Często preferuje się go ze względu na najatrakcyjniejszą ze wszystkich typów cenę. Powstaje w wyniku tradycyjnego procesu rafinacji. Tym sposobem nie da się jednak wyeliminować wszystkich zanieczyszczeń, więc w trakcie jazdy mogą się ona spalać i odkładać w silniku w postaci nagaru. Trudno też uzyskać tą drogą tyle właściwości, ile w procesie syntezy chemicznej.
Olej mineralny powinno stosować się więc głównie w samochodach kilkunastoletnich, mocno wyeksploatowanych. Ponieważ jest tańszy, portfel mniej odczuje ewentualną, częstszą konieczność dolewania czynnika smarnego. Niektórzy eksperci radzą także, by nie przerywać stosowania oleju mineralnego, jeśli od lat wypełniano nim silnik. Bywa, że powstały nagar zaczyna pełnić w przepracowanym urządzeniu funkcję uszczelniacza. Olej syntetyczny mógłby go wypłukać i w ten sposób doprowadzić do rozszczelnienia silnika.

Oleje półsyntetyczne to oleje mineralne wzbogacone o cząstki syntetyczne. Zapewniają one silnikowi wysoką ochronę, czystość i poprawiają jego efektywność. Zakup tego typu to rodzaj kompromisu pomiędzy wyższą jakością syntetyków a atrakcyjniejszą ceną olei mineralnych. Oleje półsyntetyczne najczęściej znajdują zastosowanie w samochodach kilkuletnich.

Sprawdź lepkość swojego oleju

Kolejna istotna właściwość to lepkość oleju, czyli to jak olej reaguje na daną temperaturę. Określa ją klasyfikacja SAE. Lepkość olejów w niskich temperaturach wskazuje indeks zestawiony z literą W (od Winter). Indeks bez litery informuje o lepkości w temperaturze 100° C.

Typowa sygnatura dla lepkości:

  • olei syntetycznych to 0W-40 oraz 5W-40,
  • olei półsyntetycznych to 10W-40,
  • olei mineralnych to 15W-40 lub 20W-50.

Im niższe wartości znajdują się przed literą W, tym lepsza ochrona i łatwiejszy rozruch w niskich temperaturach, a im wyższe liczby znajdują się po łączniku, tym lepsza ochrona w wysokich temperaturach i przy obciążeniach silnika.

Obecnie jest o tyle łatwiej, że producenci oferują oleje wielosezonowe, sprawdzające się w różnych warunkach pogodowych. Nie wymagają one wymiany przed każdym sezonem. W tym wypadku olej skutecznie chroni silnik w dość dużej rozpiętości temperatur.
Warto też wiedzieć, że w większości wypadków cena oleju silnikowego uzależniona jest od jego lepkości.

Nade wszystko zaufaj ekspertom

By perfekcyjnie dobrać olej do silnika, należy bezwzględnie trzymać się zaleceń producenta auta. Rekomenduje on nie tylko typ i lepkość oleju, ale także:

  • jakość produktu – najpopularniejszą jej oceną jest klasyfikacja Amerykańskiego Instytutu Nafty (API). Według tego zapisu, oznaczenia norm dla silników benzynowych zaczynają się od litery S, a dla silników Diesla od litery C;

podpisuje się pod konkretnymi produktami – gwarantując, że są one całkowicie kompatybilne z rozwiązaniami technicznymi zastosowanymi w silnikach danej marki.

  • dodatki wzbogacające.

Wszystkie te informacje powinny znajdować się w instrukcji auta. Wystarczy je porównać z etykietami olejów silnikowych. Schody zaczynają się, gdy właściciel nie posiada owej instrukcji. Wtedy powinien wziąć pod uwagę: wiek auta, jego przebieg, rodzaj silnika, zastosowane technologie, warunki pogodowe, a nawet styl użytkowania auta. Ale to już wyższa szkoła jazdy, którą lepiej przebyć u boku mechanika.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.