Magnez – magnes na zdrowie

Magnez
Samo Trebizan/123rf.com

Nie wysypiasz się, jesteś nerwowy i wiecznie zmęczony, łapią cię skurcze? To oznacza, że cierpisz na niedobór magnezu. I nieistotne jest czy pracujesz fizycznie czy umysłowo, uprawiasz sport czy wolisz relaks przed telewizorem – brak magnezu w organizmie dotyczy wszystkich niezależnie od stylu życia, a jego niedobór psuje nie tylko nasze zdrowie i samopoczucie, ale też relacje międzyludzkie!

Niedobór magnezu uznawany jest za jedną z chorób cywilizacyjnych, wynika bowiem z życia w pośpiechu i w stresie oraz z nieprawidłowego odżywania się. Negatywnie wpływa na funkcjonowanie naszego serca, mięśni i układu nerwowego. Niedobory tego pierwiastka mają duży wpływ na życie codzienne i relacje społeczne – niskie stężenie magnezu powoduje bowiem zmęczenie, nerwowość i ospałość. Istnieją też podejrzenia, że może prowadzić do depresji! Na szczęście, są łatwe sposoby na uzupełnienie stężenia magnezu w naszym ciele, na przykład suplementy diety w formie tabletek. Przedstawimy krótko – dlaczego magnez jest ważny dla naszego organizmu, jak zidentyfikować jego niedobory i co zrobić, aby wrócić do dobrego zdrowia oraz formy.

Magnez dobry na wszystko

Magnez to przede wszystkim przyjaciel naszego układu nerwowego, głównie w kontekście pozytywnego wpływu na pracę szarych komórek – działa uspokajająco, poprawia pamięć, wspomaga myślenie. Jest też odpowiedzialny za poprawne funkcjonowanie serca – badania potwierdzają, że osoby dostarczające swojemu organizmowi magnez w odpowiednich ilościach są dużo mniej narażone na zawał. Pierwiastek ten wspomaga również leczenie chorób serca, a także nadciśnienia. Wpływa również pozytywnie na pracę mięśni, uczestniczy bowiem w ich mineralizacji, a także współtworzy ścięgna i ułatwia przewodzenie impulsów nerwowych w całym ciele. Magnez ma też wpływ na zdrowie naszych zębów.

Magnez pozytywnie oddziałuje na metabolizm człowieka, wspomaga trawienie, reguluje pracę tarczycy, przeciwdziała tworzeniu się kamieni na nerkach, wspomaga leczenie zapalenia oskrzeli i astmy, chroni przed toksycznymi pierwiastkami, wspomaga leczenie kontuzji, a także redukuje uczucie zmęczenia spowodowane przez wysiłek fizyczny i psychiczny. Jest również istotny dla osób cierpiących na migreny (łagodzi objawy i zapobiega ich występowaniu), a także redukuje ryzyko powikłań pocukrzycowych. Magnez łagodzi też dolegliwości związane z zespołem napięcia przedmiesiączkowego oraz bóle menstruacyjne.

Objawy niedoboru magnezu

Niskie stężenie magnezu w organizmie człowieka objawia się przede wszystkim przez przewlekłe uczucie zmęczenia, a także występowanie skurczu mięśni oraz tików nerwowych (na przykład drganie powiek). Niedobór tego pierwiastka ma też negatywny wpływ na kondycję psychiczną człowieka: wywołuje drażliwość, zwiększa szansę na nerwicę i depresję, wywołuje problemy ze skupieniem i zapamiętywaniem. Mogą również występować zaburzenia pracy serca (nieoczekiwane kołatanie, bóle w klatce piersiowej), bóle głowy i nudności, zaburzenia snu (bezsenność mimo zmęczenia), drętwienie rąk i nóg, wypadanie włosów, biegunka i pogorszenie kondycji skóry oraz paznokci.

Jak widać, objawy są bardzo zróżnicowane i w konsekwencji mocno utrudniające życie. Problem niedoboru magnezu może doskwierać wszystkim, od ludzi pracujących fizycznie, po uczniów i studentów. Na problem niskiego stężenia magnezu szczególnie narażone są osoby żyjące w ciągłym stresie, pijące duże ilości kawy, kobiety ciężarne, uprawiający aktywny tryb życia i odchudzający się. Jak więc uniknąć niedoborów?

Jak uzupełniać magnez?

Prawidłowe odżywianie to pierwszy krok do zachowania dobrego zdrowia. Najwięcej magnezu znajduje się w kakao, kaszy gryczanej, fasoli białej, orzechach laskowych, gorzkiej czekoladzie, płatkach owsianych, grochu, bananach i ciecierzycy. Owoce i warzywa jednak lepiej jeść na surowo, gdyż gotowanie powoduje stratę ponad połowy zawartego w nich magnezu! Warto pamiętać też, że soki owocowe, alkohol i nasycone kwasy tłuszczowe niestety ograniczają wchłanianie magnezu, stąd lepiej je ograniczyć, szczególnie w przypadku prowadzenia diety nastawionej na uzupełnianie magnezu. Jeśli jednak rygorystyczne odżywianie stanowi dla kogoś problem, to można zdecydować się na różnego rodzaju suplementy (http://www.bcaa.pl/witaminy-i-mineraly/), które oprócz łatwo przyswajalnego magnezu zawierają także duże dawki witaminy B6, ułatwiającej jego wchłanianie. Na rynku dostępne są również suplementy diety zawierające dodatkowo wapń, dzięki czemu zachowuje się odpowiedni balans obu pierwiastków w organizmie, zwiększając efektywność ich działania. Takie tabletki nie są drogie, a ich wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie może być naprawdę duży. Z suplementami diety tego rodzaju nie wiąże się również żadne ryzyko powikłań, a długoczasowe zażywanie nie niesie za sobą negatywnych skutków. Warto o tym pomyśleć!

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.