Lifestyle

Stan flow. Daj się ponieść fali

Stan flow. W psychologii nazywany stanem przepływu, uniesienia bądź uskrzydlenia. To moment, w którym czujesz pełne skupienie i koncentrację na tym, co aktualnie robisz.  Jak go osiągnąć?

Stan flow – jak dokładnie wygląda?

Stan przepływu osiągany jest przy wykonywaniu czynności, które mają podwyższony stopień trudności. Samo to oczywiście nie wystarczy. Jeśli nie masz wystarczających kompetencji, by wykonać zadanie, pojawiają się strach, niepokój i inne objawy stresu. Tak więc musisz mieć również poczucie, że masz wystarczające umiejętności, by osiągnąć cel. Zobrazujmy to następująco:

  • wysokie zdolności + łatwe zadanie = znudzenie i brak satysfakcji
  • niskie zdolności + trudne zadanie = stres, niepokój, strach
  • wysokie zdolności + trudne zadanie = stan flow

Wyobraź sobie któregoś z naszych skoczków narciarskich. Siedzi na belce tuż przed oddaniem skoku. Zadanie przed nim stojące nie jest łatwe, prawda? Wykonanie skoku w tak ekstremalnym sporcie nie jest wyzwaniem jedynie dla Ciebie, który zapewne nigdy tego nie doświadczy. Jest też trudne dla samego sportowca, choć tak naprawdę robił to już tysiące razy. Ma wiedzę, umiejętności, warunki fizyczne pozwalające  na wykonanie skoku. Trenuje od dziecka. Jego uwaga skupia się w tym momencie tylko na jednym. Koncentracja dotyczy tylko i wyłącznie skoku. Oto kwintesencja flow, dosłownie niemal „uskrzydlenie”.

Czy możesz osiągnąć ten stan w codziennych czynnościach? Oczywiście! Zadbaj o koncentrację, pozbądź się zewnętrznych rozpraszaczy, wyłącz telefon i skup się jedynie na zadaniu. Jeśli to Twoja prawdziwa pasja, to w końcu poczujesz prawdziwego kopa napływających do mózgu endorfin, a czas będzie płynął poza Tobą.

One Comment

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.